Wydarzenia

Bochnia stawia na marketing turystyczny

Artykuł promocyjny

Wraz z zakończeniem trwającego od grudnia 2016 roku przedsięwzięcia pn. „Turisticus - budowa zintegrowanej sieci szlaków turystycznych na terenie Bochni” obejmującego m.in. przekształcenie terenu dawnej kolejki szynowej na kompleks turystyczno-rekreacyjny, finalizują się działania o charakterze promocyjnym i marketingowym. W ramach marketingu projektu zaplanowane zostały gry terenowe (questy), przewodniki oraz mapy turystyczne sieci szlaków rowerowych, pieszych i spacerowych.

Jednym z nowoczesnych narzędzi marketingowych będzie bezpłatna aplikacja mobilna, działająca na smartfonach i tabletach z systemem Android, w której znalazły się nie tylko gry terenowe z zagadkami (tzw. questy), ale też miejsca i szlaki, po których oprowadzany jest turysta.

Aplikacja wykorzystuje technologię GPS i stanowi propozycję aktywnego wypoczynku wraz z edukacją historyczną i krajoznawczą. Rozwiązując kolejne zagadki i podążając za wskazówkami możemy z łatwością odnaleźć dane miejsce na mapie i wyznaczyć do niego trasę. Czytelna i łatwa w obsłudze aplikacja z pewnością dostarczy jej użytkownikom mnóstwa zabawy, a ukończenie całego questa, zwieńczone wirtualnym dyplomem i pieczęcią, usatysfakcjonuje nie tylko najmłodszych.

Questy zostały także opracowane w formie papierowej, jako „karty wypraw”, dzięki czemu całe przedsięwzięcie kierowane jest do szerokiego grona odbiorców – zarówno młodszego, jak i nieco starszego pokolenia. Z tworzeniem gier terenowych związane były także warsztaty, w których uczestniczyło kilkanaście osób – między innymi historycy, pasjonaci rowerów i pieszych wędrówek, organizatorzy miejskich gier terenowych oraz osoby związane z branżą turystyczną. Warsztaty były podstawą do opracowania scenariusza trzech terenowych questów, które trafią do odkrywców bocheńskich tajemnic.

Celem projektu jest przede wszystkim zwiększenie atrakcyjności i dostępności do dziedzictwa naturalnego oraz kulturowego subregionu. Wszystkie działania realizowane w jego ramach zwracają szczególną uwagę na walory turystyczne Bochni, ukazując miasto w nowym świetle, eksponując specyfikę jego tożsamości salinarnej.

Sam pomysł utworzenia systemu z siecią szlaków, oplatających miasto i połączonych z regionalnymi i europejskimi magistralami rowerowymi, to interesujące rozwiązanie, a prezentacja tych tras na mapach turystycznych, jak i w wydanym w ramach projektu przewodniku, to ciekawe uzupełnienie powstałej w terenie infrastruktury towarzyszącej. Wyznakowane szlaki, oznaczone spójnymi i czytelnymi elementami graficznymi z pewnością przyczynią się do wzrostu ruchu turystycznego w Bochni i jej bezpośrednim otoczeniu.

Turyści i mieszkańcy mający do dyspozycji 26 km szlaków turystycznych, mogą korzystać z nich w dowolnej konfiguracji – zostały one zaprojektowane w taki sposób, aby poprowadzić po miejscach atrakcyjnych historycznie, kulturowo i przyrodniczo.

I w ten właśnie sposób, najdłuższą Pętlą Trinitatis (9,5 km) można przemierzać przez bocheńskie wzgórza Uzbornia i Krzęczków z interesującymi punktami widokowymi na miasto, zaś trakty św. Kinga i św. Mikołaj poprowadzą nas przez najcenniejszą historycznie część miasta, a trasą rowerową Tour de Kopalnia (5,3 km) odwiedzimy nadszybia Campi i Sutoris, a także połączymy się z europejską magistralą rowerową EuroVelo 4. System szlaków tworzy gęstą sieć, dzięki czemu niemalże na każdym ich odcinku, można zmienić plan wycieczki i odwiedzić jeszcze więcej miejsc.

Początek roku 2019 obfitował będzie w nowe formy aktywnej rekreacji i edukacji – możliwość przespacerowania się nowymi szlakami i rozwiązywanie zagadek na trasie gier terenowych - z pewnością sprawią, że wiosna w Bochni będzie jeszcze przyjemniejsza!

Projekt realizowany był w ramach programu „Regionalny Program Operacyjny Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020”, współfinansowany przez Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego. Ogólna wartość inwestycji to 4 458 761,41 zł, z czego wartość dofinansowania unijnego wyniosła 922 926,68 zł.

Najnowsze