Wydarzenia

W Kopalni Soli Bochnia powstaje nowa trasa. Schody z szybu Sutoris już są

Mirosław CISAK

W Kopalni Soli Bochnia trwają prace związane z budową nowej trasy turystycznej. Wykonano już schody z szybu Sutoris do pierwszego poziomu Danielowiec, czyli na głębokość 70 m. Władze kopalni chcą, aby po wykonaniu całej inwestycji (spodziewane jest to na koniec 2020 roku) turyści decydujący się na nową trasę byli transportowani z szybu Campi, zwiedzając przy okazji centrum Bochni.

Za koncepcję nowej trasy turystycznej w Kopalni Soli Bochnia odpowiada firma, która wymyśliła atrakcje w podziemnym muzeum na krakowskim Rynku. Projekt ma być ciekawy i nowoczesny. O szczegółach Zbigniew Rojek, prezes Kopalni Soli Bochnia, opowiadał już w styczniu 2017 roku (tekst można przeczytać TUTAJ).

Schody już są

Początek nowej trasy turystycznej to szyb Sutoris. Schody prowadzące do pierwszego poziomu Danielowiec, czyli na głębokość 70 m (w sumie ok. 350 stopni) zostały już wykonane.

- Na razie z tych schodów się nie korzysta, bo przeznaczone są pod nową trasę. To pierwszy punkt naszej nowej trasy. Ostatnim punktem będzie komora Kołdras, która obecnie jest powiększana. Będzie tam możliwość zakupu kawy, ciastka, będzie węzeł sanitarny, a także sala kinowa i różne dodatkowe atrakcje - powiedział w rozmowie z Bochnianin.pl Zbigniew Rojek, prezes Kopalni Soli Bochnia.

Górnicza przebudowa komory Kołdras ma zakończyć się jeszcze w 2018 r. W następnych latach odbędzie się adaptacja nowych pomieszczeń. - Obecnie trwają również ustalenia dotyczące przetargu na wykonanie ostatecznego projektu wszystkich multimedialnych atrakcji, na bazie koncepcji, którą mamy - przyznał Zbigniew Rojek.

40-50 tys. turystów

Ostateczny termin wykonania wszystkich prac to koniec 2020 r. Władze kopalni chcą, aby nowa trasa ruszyła na początku 2021 r. W 2017 r. bocheńską kopalnię odwiedziło prawie 200 tys. turystów. Prawdopodobnie w tym roku będzie ich mniej. Szacuje się, że ok. 190 tys., bo z kalendarza „wypadła” duża impreza lecznicza. Na nowej trasie spodziewanych jest ok. 40-50 tys. turystów rocznie (choć nie wiadomo, czy będzie to wartość dodana). Oznacza to znaczący wzrost turystów, którzy oprócz kopalni zobaczą centrum Bochni.

Zwiedzanie nowej trasy będzie rozpoczynać się szybem Sutoris. Klienci mają być tam przewożeni z szybu Campi. W centrum Bochni nie ma bowiem dużego parkingu. Poza tym jest to połączone z pomysłem dotyczącym pokazania turystom zabytkowego centrum miasta.

Wagonikiem z Campi do Sutoris

Kwestia transportu turystów pomiędzy szybami wymaga współpracy miasta z kopalnią. Dlatego wiele zależy od rozstrzygnięć w najbliższych wyborach samorządowych. - Mam pewne pomysły, ale razem z miastem trzeba się wzajemnie wspomagać. Można na przykład zrobić kolejkę z wagonikami, takimi jak w wielu turystycznych miastach na zachodzie, lub czerwony mały autokar bez dachu. Sam przejazd będzie atrakcją, a poza tym po drodze można pokazać np. tężnię solankową, Rynek, a także istotne postacie, które zamieszkiwały Bochnię lub były z nią związane - powiedział Zbigniew Rojek.

Projekt pn. „Wprowadzenie unikatowej oferty kulturalno-edukacyjnej na udostępnionej trasie turystycznej w Kopalni Soli Bochnia - Obiekcie Światowego Dziedzictwa UNESCO” otrzymał unijną dotację w wysokości ok. 8,1 mln zł. Całkowita wartość inwestycji to ok. 11,8 mln zł.

comments powered by Disqus

Najnowsze