Kultura

Muzeum: Fotografia uliczna Portugalczyka mieszkającego w Bochni

tim

„Street photography. Wędrówki fotograficzne po ulicach Krakowa, Bochni i Istambułu” - to temat szóstego spotkania z cyklu „Ars Nova - rozmowy o sztuce współczesnej”, towarzyszącego wystawie Młoda Plastyka Bocheńska” w Muzeum im. Stanisława Fischera. Mówił o tym 4 lutego Nuno Miguel Marrucho de Jesus Oliveira - architekt i fotograf specjalizujący się w fotografii ulicznej.

Pochodzący z miejscowości Tomar w Portugalii Nuno, już od wczesnych lat pałał zainteresowaniem do sztuki. Po ukończeniu studiów na uniwersytecie architektury w Porto (FAUP) w 2008 r. jego zainteresowanie fotografią nabrało tempa. Niedługo później poznał miłość swojego życia, która stała się powodem jego przeprowadzki do Polski. Od przeszło czterech lat jest mieszkańcem Bochni.

Nuno specjalizuje się obecnie głównie w fotografii ulicznej, czyli street photography, z którą przygodę rozpoczął w 2014 r. Jak sam mówi, to właśnie tam - na ulicy - poszukuje abstrakcyjnych kompozycji tworzonych przez światło i proste piękno. Przedstawione podczas prezentacji zdjęcia przedstawiały esencję tych poszukiwań i dotychczasowego dorobku fotograficznego. Sposób, w jaki postrzega otaczający go świat (Polskę) oraz odbicie jego wrażliwości w tym świecie. Stara się być uważnym obserwatorem życia miasta, które dostarcza ich w niesłychanej mnogości. To wrażliwość, uważność, zdolność do obserwacji pozwalają wydobyć obiektywem ze zgiełku miejskiej ulicy i panującego na niej chaosu fascynujące obrazy życia, w jego często najprostszych, lapidarnych wręcz przejawach.

Kiedy przyjechał do Polski, jego uwagę przyciągały głównie obrazy, sceny, miejsca, które dla obcokrajowca były nowe i interesujące. Jednak, jak mówi - w każdej fotografii ogromną rolę odgrywają przed wszystkim światło, tło i kompozycja, które muszą zostać uchwycone w odpowiednim momencie.

Autor ceni przede wszystkim klasyczną fotografię czarno-białą, choć nie unika zupełnie koloru. Używa zarówno tradycyjnej kliszy jak i aparatu cyfrowego, choć ingerencje w procesie obróbki ogranicza do niezbędnego minimum. Jego starannie przygotowana prezentacja dowiodła, jak ważna jest selekcja materiału fotograficznego. Dziś fotografują wszyscy, codziennie powstają miliony zdjęć. Problem jest jednak taki, że ludzie chcą na nich pokazać przede wszystkim siebie i traktują je najczęściej, jako materiał do autopromocji na portalu społecznościowym. Wybór natomiast jest tym, co powala zapanować nad ogromem przyrastającego z dnia na dzień materiału. Jak zaznaczył Nuno Oliveira, przygotowanie około stu fotografii do pokazu, które wyrażają sposób, w jaki postrzega otaczający go świat oraz stanowią odbicie jego wrażliwości w tym świecie, wymagało przejrzenia około dwóch tysięcy zdjęć! To pokazuje jak ważnym i zarazem niełatwym etapem w procesie twórczym fotografika jest selekcja.

W czasie swojej prezentacji Nuno pokazał także zdjęcia z podróży, m.in. Istambułu, jak i rodzimej Portugalii, do której jeździ, co najmniej raz w roku. Są to fotografie - jak powiada - przefiltrowane poprzez inny sposób postrzegania świata i otoczenia, wynikający z kilkuletnich doświadczeń w obcowaniu z krajobrazem miasta w Polsce. Każde miejsce ma swój specyficzny urok. Duże miasta ceni przede wszystkim za możliwość bycia blisko ludzi, gdzie jego wędrówka z aparatem jest mniej natarczywa i niezauważana przez przechodniów. Nuno fotografuje też Bochnię, która jest natomiast bardziej wymagająca w kwestii fotografowania ludzi, do których trudniej dotrzeć z obiektywem. Ze względu na to jego spojrzenie częściej koncentruje się na jej ciekawych, bardziej minimalistycznych ujęciach, poprzez które stara się odtworzyć charakterystyczny klimat tego miejsca.

Zdjęcia zaprezentowane w muzeum to nie tylko przejaw ekspresji artystycznej autora, lecz także doskonały zapis socjologiczny i kultury rzeczywistości, która znalazła się w obiektywie fotografa.

W 2016 roku Nuno rozpoczął współpracę z przyjacielem Michałem Wilczakiem, z którym stworzył DUALISMstudio, gdzie obecnie prezentuje swoją twórczość.

Poniżej można zobaczyć kilka zdjęć autora z prezentacji, która przedstawiała wędrówkę fotograficzną Nuno Oliveira, którą rozpoczął po przeprowadzce do Polski. Zdjęcia ukazują kontrast codziennego życia mieszkańców trzech miast Krakowa, Istambułu i Bochni. Architekt i fotograf z zamiłowania próbuje uchwycić zwykłe piękno naszej rzeczywistości, poszukuje geometrii, gry światła i niebanalnych kompozycji.

* * *

Cykl Ars Nova towarzyszy wystawie Młoda Plastyka Bocheńska. Pierwotnie ekspozycja miała być dostępna do 4 lutego, ale organizatorzy przedłużyli ją o tydzień, czyli do 11 lutego. Wtedy też odbędzie się finisaż wystawy (zapowiedź wkrótce).

Zobacz również:
Młoda Plastyka Bocheńska w Muzeum - ZDJĘCIA

comments powered by Disqus

Najnowsze